Ikäihminen ja ruoka Ravitsemus­suositukset Ravitsemus­kuntoutus Ruokavalion koostaminen Erityiskysymyksiä Tiedonlähteitä
Fysiologista muutoksista
 

Random

Ikäihminen ja ruoka

Tämä sivusto on tarkoitettu kaikille ikäihmisten ravitsemuksesta kiinnostuneille.

Sivuilta löydät vastauksia moniin ikääntyvän ravitsemusta koskeviin kysymyksiin, kuten esimerkiksi:

  • miten ravitsemus edistää terveyttä ja jaksamista
  • kuinka koostetaan monipuolinen ruokavalio
  • millä tavoin lääkkeet vaikuttavat syömiseen.

Sivut tarjoavat tietoa ikäihmisten ja heidän läheistensä lisäksi myös hoito- ja ruokapalveluhenkilöstölle. Ravitsemustilan arviointi ja ravitsemuskuntoutus tukevat ikääntyvän terveyttä ja toimintakykyä. Tutkimusten mukaan yllättävän moni vanhus Suomessa kärsii ali- tai virheravitsemuksesta. On tärkeää seurata painoa ja siinä tapahtuvia muutoksia. Ruokahalua voi herättää eri tavoin. Kotona ja laitoksessa ruokailu on odotettu päivän kohokohta.

Sisältö on tuotettu yhteistyössä ikääntyvien ravitsemuksen asiantuntijoiden kanssa. Turun yliopisto ei vastaa tiedoissa mahdollisesti esiintyvistä virheistä: tietojen tulkinta ja niistä tehtävät johtopäätökset ovat käyttäjän omalla vastuulla. Sivustolla oleva tieto ei korvaa lääkärin, laillistetun ravitsemusterapeutin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilöstön antamaa neuvontaa tai hoitoa.

Sivusto on osa Turun yliopiston koordinoimaa Vanhusten ravitsemus II-hanketta, jota on tukenut Sosiaali- ja terveysministeriö.

 

Ajankohtaista

Olemme päivittäneet suomen- ja ruotsinkieliset oppaat sivuillemme. Ne löytyvät kohdasta Tiedonlähteitä/Kirjallisuutta ja oppaita. Samalta sivulta löydät myös ravitsemusterapeutteja käyttöösi.

 

Maistuva ruoka on päivän kohokohta

Ruoka on kantava voima elämässä. Ruoasta saadaan energiaa ja ravintoaineita. Ruoka vaikuttaa päivittäiseen hyvinvointiin ja sillä on myös pitkäaikaisia vaikutuksia joidenkin sairauksien kehittymisessä. Ruokavalio on myös sairauksien hoitomuoto, esimerkiksi keliakiassa tai tyypin 2 diabeteksessa. Hyvä ravitsemustila edistää sairauksista toipumista.

Ruokatottumukset muotoutuvat elämän aikana, joskin niiden pohja luodaan jo lapsuudessa. Ruokatottumuksiin vaikuttaa kulttuuri ja perinteet. Suomessa on hyvä ja vankka ruokaperinne. Ikäihmiset ovat eläneet ajan, jolloin ruokavalio on muuttunut ajoittaisesta niukkuudesta yltäkylläisyyteen.

Terveen ikäihmisten ravitsemussuositukset eivät juurikaan poikkea muiden aikuisten suosituksista. Jos ruokahalu on sairauden tai muun takia huono ja syödyt ruokamäärät pienet, niin ruoan tulee ennenkaikkea turvata riittävä energian ja proteiinien saanti. Ruoan tulee olla energia- ja ravintoainetiheämpää. Ruoan täydentäminen parantaa ravitsemustilaa, jolloin riittää pienen ruoka-annoksen syöminen.

Hyvä ruoka tuottaa mielihyvää. Kotona ja laitoksessa ruokailu on odotettu päivän kohokohta.